Eskilstuna Simklubb
Simskola

Frågor och svar

Anmälan och kallelse

Hur anmäler jag mitt barn till simskolan?

All anmälan sker via vårat bokningssystem. Alla deltagare måste göra en återanmälan inför terminsstarten och själva boka in sig i en lämplig grupp för att få en plats. Vilken nivå ditt barn ska gå i kan du se rekommendation om när du loggar in, det gäller för barn som har simmat hos oss förut.

Vid varje bokningssläpp har tidigare medlemmar förtur, de kan boka ca en vecka tidigare än nya medlemmar.

Vi har inget kösystem men i bokningssystemet finns en funktion där det går att prenumerera på lediga platser i grupperna som är fulla.

Kallelser skickas ut ca en vecka innan terminsstart.

I simhallen

Vilken entré ska vi in igenom när vi kommer till simskolan?

ESK har en egen ingång (publikentrén) som ligger på hörnet mot badmintonhallen, och den ska alltid användas vid simskola och träning i klubbens regi. Ni kommer få en kod för att komma in där.

Var är det samling?

Alla simskolegrupper har samling på den stora golvytan som finns bredvid läktaren i hörnet ner mot ån.

Får jag som förälder följa med in i simhallen när mitt barn har simskola?

Ja, om du har ombyteskläder på dig, exempelvis shorts och T-shirt. Ombyteskläder innebär att det ska inte vara samma kläder som du hade utomhus när du kom. Har du inga ombyteskläder med får du sitta på balkongen som du kommer till om du går tillbaka i korridoren från omklädningsrummen och går ytterligare en trappa upp.

Får jag som förälder bada/motionssimma under tiden som mitt barn har simskola?

Du får gärna bada/motionssimma samtidigt om det är under Munktellbadets ordinarie öppettider. Du måste dock efter att ditt barn bytt om alltid gå ut och gå till den stora entrén för att betala och byta om i det stora omklädningsrummet innan du får bada. Och samma sak gäller efter att du simmat att du måste byta om och gå ut genom vanliga entrén innan du hämtar ditt barn.

Får jag som förälder vara med inne i undervisningsbassängen?

Ja, om du är ombytt till shorts och t-shirt och är barfota eller har inneskor.

Får vi stanna kvar och bada efter simskolan?

Om ni ska vara kvar och bada efter simskolan måste ni betala entré för allihopa och ni måste byta om i de vanliga omklädningsrummen som ni kommer till genom den ordinarie entrén.

Måste man duscha innan varje lektion?

Ja, det är väldigt viktigt att alla som ska bada och simma duschar utan badkläder innan varje simskolestillfälle.

Simskolan

Kan vi byta grupp om nivån på gruppen visar sig vara för svår/lätt?

Det är väldigt viktigt att man bokar in sitt barn på en lämplig nivå på simskolan. Bokar ni in ert barn på en nivå som är alldeles för lätt eller svår för barnet så kommer vi bli tvungna att flytta simmaren från gruppen och då är det inte säkert att det finns plats kvar i en grupp på rätt nivå.

På vår hemsida finns beskrivningar om vad man ska klara för de olika nivåerna. Läs beskrivningarna noga innan ni gör en bokning.

Vid slutet av varje termin får ni reda på i vilken nivå som ert barn rekommenderas att fortsätta i simskolan.

Måste man ha simglasögon och badmössa? Var kan vi köpa det?

Det är inte ett krav att ha simglasögon och badmössa, men det underlättar att ha simglasögon när man ska vara under vattnet och doppa ansiktet vilket vi övar på i alla nivåer av simskolan. Badmössa är bra att ha om man har längre hår som annars lätt trillar ner i ansiktet.

Vid första simskoletillfället för terminen säljer klubben säljer simglasögon för 50 kr/st och klubbadmössor för 100 kr/st. Kommer ni på senare under terminen att ni vill köpa det så säger ni till barnens tränare om det.

Vad ska jag göra om mitt barn är borta en vecka från simskolan?

Ni behöver inte meddela om barnet är sjukt vid enstaka tillfällen. Är det en längre sjukdomsperiod är det bra om ni meddelar oss det. Vi har inga möjligheter att erbjuda ta-igen-tillfällen om barnet missar någon träning.

Varför är simskolan inställd vissa veckor?

Några gånger per termin arrangerar klubben simtävlingar, vilket är en stor inkomstkälla för klubben och som bl.a. gör att vi inte behöver höja avgifterna rejält. Det händer även att det anordnas andra arrangemang i badet som vi inte kan styra över som gör att vi inte kan ha simskola vissa veckor.

Simmar man i stora eller en mindre bassäng?

Det beror på vilken grupp/nivå det handlar om. Från Baddaren upp till Pingvinen Silver så är man bara i en av de mindre undervisningsbassängerna där vi kan reglera vattendjupet. Från Pingvinen Guld och uppåt har man träning i både i en undervisningsbassäng och i stora bassängen.

När får vi köpa simmärken?

I slutet/efter terminen finns det möjlighet att köpa de simmärken som barnet har klarat under terminen. Märkena kostar 35 kr/st och betalas endast med Swish (123 218 22 85).

simskola@eskilstunasimklubb.se

Huvudsponsor